Het is weer eens zo ver. Een grote, gevestigde tech-gigant heeft de gok gewaagd en het aangedurft het allerheiligste bezit van een merk – de belichaming van haar ziel – aan te passen: het logo. En gelukkig was de reactie weer als vanouds. We spreken er schande van. We hebben het natuurlijk over Instagram.

Waarom deze verandering?

Een bedrijf maakt vele veranderingen door. Vooral wanneer het zo hard groeit als we de tech-startups zo vaak zien doen. En helemaal wanneer je Instagram heet. Wanneer je organisatie groeit, kan het zijn dat je positionering verandert. Het kan zijn dat je nieuwe markten ontdekt, het doel van je bedrijf verandert of simpelweg de organisatiestructuur aan grote veranderingen onderhevig is. En dan kan het zomaar mogelijk zijn dat een grote rebranding wenselijk is om je bedrijf weer future-proof te maken. Om er zo voor te zorgen dat wat je merk uitstraalt ook daadwerkelijk symbool staat voor hetgeen je als merk nastreeft.

En dat is ook wat Instagram dacht. Hoewel het besef er was dat merken, logo’s en producten diepe connecties en associaties met merken bouwen en je deze niet zomaar moet aanpassen, waren ze van mening dat het originele logo niet meer representatief was voor de community.

“…the Instagram icon and design was beginning to feel, well… not reflective of the community, and we thought we could make it better.”

Het resultaat:

Nieuw logo InstagramLekker vallen met z’n allen

En dat is waarom we nu tegen dat kleurentegeltje aankijken. Maar lang niet iedereen is zo enthousiast als ze bij Instagram zelf zijn. Sterker nog, ik verbaas me altijd een beetje over de ophef die ontstaat na een rebranding van een geliefde tech-gigant. We zagen het eerder bij Airbnb en nu gebeurt hetzelfde bij Instagram. De gedachtegang van Adweek:

Unfortunately, while it may render better in some environments, it’s a very forgettable image that will get lost on people’s phones amid the thousands of other similarly uninspired designs of most tech apps.

We zouden door de niet-herkenbaarheid zelfs het logo niet meer kunnen terugvinden in de wirwar van alle apps op onze smartphones. Natuurlijk ben ook ik een groot voorstander van authenticiteit en vind het belangrijk dat een merk zijn identiteit behoudt. Maar ik denk ook dat je als merk moet durven te innoveren. Laten we voor de grap eens kijken naar de groei die Instagram heeft doorgemaakt:

253577Op dit moment is Instagram niet meer weg te denken uit het social landschap. Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers per maand kan ik me niet voorstellen dat het veranderen van een logo ervoor gaat zorgen dat we massaal naar een ander platform rennen. Als iets daar al voor zou zorgen, dan is het onze eigen grilligheid wel. Instagram is nou eenmaal niet meer die start-up met dat schattige camera-icoontje. Instagram wordt volwassen, misschien zouden wij dat ook eens moeten doen.

Comments

comments

About Laurens

Conversie Marketeer voor ConversionMob. Grote passie voor merken, nieuwe concepten en bovenal: creativiteit. Op creatieve ontdekkingsreis met de Hofspoken. Hofspook original.